PENDIDIKAN KRISTEN DALAM KELUARGA MENURUT HORACE BUSHNELL DAN IMPLEMENTASINYA DI GEREJA KIBAID JEMAAT SALUBARANI
Abstract
Abstract. This research is motivated by the fact that there is a lack of attention to Christian education in the family at the KIBAID Church of the Salubarani Congregation. The purpose of this study is to determine the factors that cause families in the Salubarani Congregation not to maximize the implementation of Christian education in the family. This research was developed using a descriptive-library method by placing the families of members of the Salubarani KIBAID Church as the object of research. The results of this study indicate that Christian education is not optimal in the families of the Salubarani Congregation due to the busy work factor which is accompanied by a lack of awareness of the importance of Christian education in the family, as well as the lack of qualifications of faith and Christian character in the parents in the families of the Salubarani Congregation.
Abstrak. Penelitian ini dilatarbelakangi fakta kurangnya perhatian pada pendidikan Kristen dalam keluarga di Gereja KIBAID Jemaat Salubarani. Tujuan penelitian ini ialah untuk mengetahui faktor-faktor yang menyebabkan keluarga-keluarga di Jemaat Salubarani tidak memaksimalkan pelaksanaan pendidikan Kristen dalam keluarga. Penelitian ini dikembangkan dengan metode deskriptif-kepustakaan dengan menempatkan keluarga-keluarga anggota Gereja KIBAID Jemaat Salubarani sebagai objek penelitian. Adapun hasil penelitian ini menunjukkan bahwa tidak maksimalnya pendidikan Kristen dalam keluarga-keluarga Jemaat Salubarani dikarenakan faktor kesibukan bekerja yang dibarengi dengan kurangnya kesadaran akan pentingnya pendidikan Kristen dalam keluarga, serta kurangnya kualifikasi iman dan karakter kristiani pada diri para orang tua dalam keluarga-keluarga Jemaat Salubarani.
References
Alkitab. 2020. Jakarta: Lembaga Alkitab Indonesia.
Boehlke, Robert R. 2015. Sejarah Perkembangan Pikiran Dan Praktek Pendidikan Agama Kristen: Dari Yohanes Amos Comenius Sampai Perkembangan PAK Di Indonesia. Jakarta: BPK Gunung Mulia.
Bushnell, Horace. 1947. Christian Nurture. New Haven, Connecticut: Yale University Press.
Dewi, Elisabeth Savitri Lukita. 2021. “Pola Asuhan Kristen Christian Nurture Horace Bushnell & Implementasinya Bagi Keluarga Di Era Digital 4.0.” Jurnal Kerugma Vol 3, No. https://doi.org/https://doi.org/10.2500/kerugma.v3i1.37.
Edison, F. Thomas. 2018. Pendidikan Nilai-Nilai Kristen. Bandung: Kalam Hidup.
Groome, Thomas H. 2015. Christian Education. Jakarta: BPK Gunung Mulia.
Homrighausen, E.G., and I.H. Enklaar. 2015. Pendidikan Agama Kristen. Jakarta: BPK Gunung Mulia.
Kamus Besar Bahasa Indonesia. 2001. Ketiga. Jakarta: Balai Pustaka.
Kimbal, Stevie Cornelia, Johanna Setlight, and Deflita R.N. Lumi. 2021. “Internalisasi Pendidikan Kristen Dalam Keluarga.” Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan Vo.7, No. https://doi.org/10.5281/zenodo.5548955.
Purwanto, M. Ngalim. 2014. Ilmu Pendidikan Teoritis Dan Praktis. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Rukajat, Ajat. 2018. Pendekatan Penelitian Kuantitatif. Yogyakarta: Deepublish.
Saputra, Tjendawangi. 2022. “Signifikansi Teori Horace Bushnell Bagi Pendidikan Keluarga Kristiani Di Era Revolusi Industri 4.0.” Abdiel Vol 6 No 1. https://doi.org/https://doi.org/10.37368/ja.v6i1.349.
Sidjabat, B.S. 2021. Strategi Pendidikan Kristen. Yogyakarta: ANDI Offset.
Simanjuntak, Junihot. 2013. Filsafat Pendidikan Dan Pendidikan Kristen. Yogyakarta: ANDI Offset.
Subagyo, Andreas B. 2014. Pengantar Riset Kuantitatif Dan Kualitatif Termasuk Riset Teologi Dan Keagamaan. Bandung: Kalam Hidup.
Sudono, Anggani. 2000. Sumber Belajar Dan Alat Permainan Untuk Pendidikan Usia Dini. Jakarta: Grasindo.
Vandiano, Vardik. 2020. “Signifikasnsi Konsep Christian Nurture Menurut Horace Bushnell Bagi Keluarga Kristen.” Journal of Christian Education.
Zed, Mestika. 2008. Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.
Copyright (c) 2022 Irna Allo Rundun

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Jurnal Misioner articles are published under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. Users are free to copy, modify, or redistribute articles for any lawful purpose in any media as long as they give appropriate credit to the original author and Jurnal Misioner as the publisher. They have to links to the license, indicate if changes have made, and redistribute any derivative works under the same license.
Article copyright is held by the respective author (s), without limitation. A non-exclusive license is granted to Jurnal Misioner to publish articles, identify itself as the original publisher, and only use them for non-commercial purposes.
By publishing articles in Jurnal Misioner, authors grant rights to third parties to use their papers to the extent granted by the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.